Ismail Ibrahim yang saya kenal

Saya mengenali Haji Ismail Ibrahim (Mail) ketika beliau bertugas di Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sekitar tahun 80an. Masa tu Mail ni belum lagi berjawatan Jurufoto. Kemudian Mail naik pangkat Jurufoto gred B17 pada 7 Mei 1994 dan ditempatkan di Pusat Penerbitan dan Percetakan UKM (PTP).
Haji Mail (tengah)
Rezekinya murah selepas itu Mail naik pangkat B27 pada tahun 2003. Walaupun pada waktu itu ramai yang datang temuduga termasuk saya rezeki menyebelahi Mail. Mail meneraju Unit Foto Penerbit selepas itu setelah ditukar nama dari PTP. Jawatan itu kosong setelah bersaranya abang Fadil. 

Pada tahun 2007 saya berpindah ke Penerbit dan bertugas bersama-sama dengan Mail. Maka bermulalah siri kehidupan saya secara akrab dengan Mail yang serba boleh.

Ketika di Penerbit UKM saya Mail banyak mengatur program kursus fotografi untuk staff UKM dan pihak luar. Mail ni rajin cari peluang. Dapatlah kami membimbing pelajar-pelajar dari kalangan anak-anak FELDA. Mail jadi "pengurus" saya, dia cari peluang saya mengajar. Banyaklah tempat-tempat yang kami pergi. Antaranya Kuala Sepetang, Pulau Tioman, Taman Negara.

Rezeki Mail agak murah sejak bertugas di UKM sudah tiga kali dapat mengikuti Lembaga Urusan dan Tabung Haji (LUTH) ke Mekah dengan melakukan kerja-kerja rencam pada tahun 1986, 1987 dan 1989.  Sebanyak tiga kali ke Mekah Mail berpeluang menunaikan fardu Haji. Banyak pengalaman di Mekah antaranya menangkap orang tidak siuman. Antara yang tidak dapat dilupakan oleh Mail ialah apabila dia dipeluk oleh wanita yang ingat Mail ni teman lelakinya.

Sepanjang bertugas di Penerbit UKM Mail berpeluang bertemu Rashid Maidin dan Shamsiah Fakeh. Kedua-dua individu ini adalah bekas anggota komunis yang telah meletakkan senjata. Tujuan pertemuan itu adalah untuk merakam gambar bagi sebuah buku mengenai mereka.

Banyak kisah menarik ketika bersama Mail. Namun tak semua yang boleh saya catatkan kat sini keran ia adalah terlalu peribadi. Tetapi saya terhutang budi dengan Mail kerana memberi peluang untuk naik pangkat sebagai Jurufoto Kanan dan menjadi penceramah sambilan.

Mail akan meninggalkan UKM kerana bersara pada 7 Jun 2017. Tempat kerja terakhir Mail sebelum bersara ialah di Muzium Warisan UKM. Banyak tinggalan gambar-gambar bersejarah telah dikumpul oleh Mail setelah kami dikeluarkan dari Penerbit kerana Unit Foto telah berkubur.

Saya sering bersembang mengenai masa depan fotografi di UKM. Bagaimana nak mengekalkan bahan-bahan sejarah dari media fotografi. Dengan usianya 60 tahun saya pasti Mail akan terus menyumbang tenaganya kepada masyarakat. Lebih-lebih lagi aktif  menjadi ahli jawatankuasa Masjid Nurul Islam Desa Pahlawan dan juga di Masjid Ar Rahimah Kampung Pandan. Selain itu kerja-kerja kebajikan di Pos Gob dan di beberapa kampung Orang Asli sekitar Perak tetap diteruskan.

Harapan Mail kepada orang-orang muda: "Anak-anak muda perlu tekun bekerja, ambil ilmu daripada orang yang berpengelaman, rendah diri, tidak sombong. Bekerja itu sebagai ibadah, cari lah sebanyak ilmu dunia dan akhir",

Menjelang persaraan saya tahun depan Mail telah meninggalkan UKM lebih awal 10 bulan dari saya. Selamat bersara Haji Ismail.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah